ММО логопедів, тема " Важливі передумови корекційної роботи", дата проведення 17.12.19

/Files/images/IMG-72e1034059d941e2af42279a00ae6383-V.jpg/Files/images/IMG-c967a377231fa2e95c5b7be4d27f2a1b-V.jpg

Керівник Мазур Н.М.

Консультація:

Ейдетика і формування правильної звуковимови

В результаті вікової незрілості діяльності мозку дитина не здатна належним чином порівнювати свою неправильну (дефектне) вимова з правильним. У такій ситуації самоконтроль недостатній або взагалі відсутній. І саме символ слугує тією опорою, тим помічником, який здатний самоорганізуватися, налаштувати на правильне звуковимову, скоротити час виправлення мовних порушень.

Велику допомогу при роботі з виправлення дефектів звуковимови надає символізація звуків. Символ - це наочне уявлення про звук, який служить зразком для наслідування при вимові. Орієнтуючись на запропоновані символи, діти запам'ятовують не тільки звук, але і образ, який виникає в їхній уяві під час вимови певного звуку. Таке запам'ятовування з опорою на образ називається ейдетично (з грецької «ейдос» - образ).

Для підвищення ефективності занять з дитиною по формуванню правильної звуковимови можна використовувати Ейдетично прийоми роботи з образами-символами. Це:

- Фонетичні асоціації;

- Пожвавлення символів;

- Прийом перевтілення;

- Прийом зацікавленості.

Прийом фонетичних асоціацій

Слід вдало підібрати спеціальні асоціації, максимально співзвучні з певним звуком. Наприклад:

Свист повітря з насоса нагадує звук [с]:

Насос повітря видуває: с-с-с,

Повітряна кулька надуває: с-с-с.

Політ комара - звук [з]:

Комарик по полю летить: з-з-з,

І пісенька його звучить: з-з-з.

Політ жука - звук [ж]:

Жук в лісі летить: ж-ж-ж,

І жабі він гуде: ж-ж-ж.

Гарчання тигра - звук [р]:

Тигр по полю біжить: р-р-р,

На здобич він гарчить: р-р-р.

Рух поїзда - звук [ч]:

Поїзд їде і гуде: ч-ч-ч,

Поїзд весело пихкає: ч-ч-ч.

Працюючи зі звуком, дитина «прив'язує» кожен з них до певного символу, формуючи асоціативний зв'язок між двома об'єктами.

Прийом пожвавлення символу

Цей прийом допомагає дитині не лише почути конкретний звук, але і за допомогою зорового образу ще й "побачити" його у словах, у тексті. Наприклад, в слові «жаба» дитина буде впевнено промовляти звук [ж], тому що малюнок жука асоціюється у нього з конкретним звуком (жаба - аба).

Прийом перевтілення

Тут дитина сама виконує роль живого символу, створеного в його уяві, входить в цей образ, фіксує свої почуття, емоції. А оскільки власний досвід утримується в пам'яті краще, то й ефект запам'ятовування (як звучить і артикулюється звук) значно сильніше.

Входження в образ живого символу допомагає самостійно концентрувати увагу на конкретному звуці, правильно його вимовляти і, відтак, долати свою невпевненість під час виконання завдань з певним звуком.

Наприклад, у грі «Жуки полетіли на прогулянку» (в ліс, на поле) дитина представляє себе жуком, імітує його політ, чітко вимовляючи звук [ж]. З кожним разом завдання для «жука» змінюється, ускладнюється. Політ великого жука - вимовляти звук [ж] твердо, «сердито»; політ маленького жука - тихим, лагідним голосом промовляти звук [ж]; політ великого і маленького жука - почергово імітувати голосом різне звучання звука [ж].

Прийом зацікавленості

Незважаючи на те, що цей прийом представлений останнім, за логікою навчального процесу він є провідним. Цей прийом активізує дітей, підвищує мотивацію і результат занять. Під час роботи з символами увага концентрується не на самому звуці, а на конкретному виді діяльності: жук летить і гуде, тигр стрибає і гарчить, змія виступає в цирку і шипить і т.д. Це викликає зацікавленість, захоплення, бажання працювати зі звуком. Дитині не доводиться прикладати спеціальних зусиль, адже включається довільне запам'ятовування. Дитині цікаво пограти з близькими, знайомими і зрозумілими символами, завдяки цьому звуки засвоюються природним шляхом, без натиску і напруги, що робить процес навчання доступним і цікавим.

Підготували вчителі – логопеди ДНЗ «Катруся» :

Мазур Н. М.

Нечаєва М.О.

Поради логопеда
батькам майбутніх першокласників

Якщо усне мовлення дитина опанувала ще перед школою, то писемним їй ще належить оволодіти. Чим краще буде розвинене усне мовлення, тим легше буде опанувати читання й письмо.
У багатьох, дітей часто спостерігається не різко виражене відставання у мовленнєвому розвитку, яке в дошкільному віці зазвичай не привертає до себе особливої уваги батьків, проте в подальшому може перешкоджати якісному навчанню і призвести до появи специфічних помилок, зокрема на уроках української мови.
Дуже важливо виявити навіть найнезначніші відхилення мовленнєвого розвитку та виправити їх до початку навчання дитини грамоти.
Батькам слід знати, що при нормальному мовленнєвому розвитку всі недоліки у вимові звуків дошкільником повинні зникнути не пізніше п´ятирічного віку.
Однією з необхідних умов опанування грамоти є чітке розрізнення дитиною всіх звуків мови на слух. Запис будь-якого слова передбачає уміння визначити кожен звук та склад слова по черзі і позначити їх відповідними буквами. Якщо ж деякі звуки здаються малюкові однаковими, то йому важко буде вибирати під час письма букви, відповідні цим звукам. Наприклад, у разі не розрізнення на слух пари звуків [б]-[п] дитина не знатиме, яка перша буква — Б або П — має бути написана в словах «булка», «буряк».
Для перевірки слухової диференціації звуків доберіть картинки, на яких зображене розрізняється лише одним приголосним звуком, який слід перевірити. Дитина може розрізнити слова (наприклад, «білка» і «пилка»,«коза» і «коса», «ніч» і «піч») лише за умови сформованості фонематичного сприймання, чіткої диференціації звуків.
Зверніть увагу, що за нормального мовленнєвого розвитку розрізнення всіх звуків на слух, а отже, і правильний вибір за змістом картинок, доступний дітям з дворічного віку. Крім того, важливо знати, що не розрізнення дитиною деяких звуків на слух є основною причиною їх заміни в усному мовленні, а надалі — й на письмі. Пропоную деякі ігри, що стануть вам у пригоді.
►► Вправа «Впіймай звук»
Дорослий чітко промовляє підібрані слова, малюк має плеснути в долоні, якщо в слові почує заздалегідь визначений звук. При цьому в запропонованих словах не повинно бути інших подібних за ви-мовою звуків. Обраний для практикування звук треба виголошувати дещо підкреслено.
►► Ігри
«Луна»
Грати можна удвох і великою групою. Обираємо ведучого (він і буде «луною»), який має повторювати те, що йому скажуть. Почніть із простих слів, потім перейдіть до важких і довгих. Спробуйте пропонувати для повторення віршовані і прозаїчні фрази. Якщо «Луна» відповіла правильно п’ять разів, призначайте по колу наступного учасника гри.
«Абетка»
Дитина разом із дорослим придумують та називають слова на кожен звук у абетці. Можна влаштувати змагання, хто назве слів більше, коли в дитини буде вже великий словниковий запас.
«Ланцюжок із слів»
Кожний учасник гри називає слово на той звук, який був останнім у попередньому слові. Таким чином привертаємо увагу на виокремлення необхідного за умовами гри звука і спонукаємо на добір слова, в якому цей звук буде попереду.
«Зіпсований телефон»
Усі, звісно ж, пам’ятають гру свого дитинства. Вона якнайкраще підходить для розвитку фонематичного слуху в дошкільників.
«Плутанина»
Звертаємо увагу дитини на те, як важливо не плутати звуки між собою. На підтвердження цієї думки читаємо жартівливі віршики.
Височенні кучугури намела метелиця.
Білим килимом (пісок) під дерева стелиться.
Кімнату до свята малі прибирали.
На стінах і вікнах (морквини) чіпляли.
Їхав-їхав Дід Мороз через поле, через ліс.
І (картоплю) у мішку діточкам малим привіз.
Діти дуже люблять небилиці і з радістю можуть самі придумати такі ж жарти. Спробуйте вигадати слова, змінюючи лише одну букву, наприклад:
* «ночі — очі;
* мати — хати;
* білка — гілка;
* млин — клин».
►►Вправа-тест «Пиши знаками»
Вправа-тест «Пиши знаками» корисна для визначення рівня фонематичного слуху. Запропонуйте дитині записати слово, але не буквами, а знаками, позначаючи голосні звуки кружечками, а приголосні рисками. Скільки звуків у слові, стільки й знаків. Наприклад, слово «суп» слід записати так: риска, кружечок, риска. Після того, як ви переконалися, що дитина зрозуміла завдання, продиктуйте слова, а вона запише їх на аркуші паперу у вигляді «шифру».
Інший варіант цього завдання: ви пропонуєте дитині картки-картинки, на яких зображені тварини (пес, лев, слон, корова та ін.), і картки звукових схем слів, відповідні карткам-картинкам тварин, у вигляді «шифровок». Завдання дитини полягає в тому, щоб визначити, яка схема підходить до кожного слова.
Всі запропоновані і подібні ним вправи потрібно практикувати, доки дитина не навчиться легко справлятися зі всіма завданнями. Лише за цієї умови можна бути впевненими в тому, що майбутній школяр навчився розрізняти звуки на слух, а отже, і навчання грамоти не буде для нього складним.

Підготували вчителі - логопеди ДНЗ "Катруся"
Мазур Н М
Нечаєва М О

Кiлькiсть переглядiв: 704

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.