11.02.2021 Практичний семінар на тему"Кінезіологічні вправи як метод корекції розвитку дітей з особливими освітніми потребами"

Мета семінару:

- поглибити знання педагогів щодо застосування в ДНЗ методів кінезіології;

- підвищити рівень поінформованості педагогів про вплив кінезіологічних вправ на розвиток пізнавальних процесів дитини;

- познайомити з можливостями використання кінезіологічних вправ для активізації та стимулювання розвитку дошкільнят.

Останнім часом спостерігається збільшення кількості дітей з різними порушеннями в розвитку, труднощами в адаптації, також збільшилася кількість дітей із загальним недорозвиненням мовлення. Для подолання у таких дітей мовленнєвих порушень та попередження розвитку патологічних станів необхідно зміцнювати їхнє психічне здоров’я за допомогою проведення комплексної психокорекційної роботи. Одним зі складових елементів такої роботи є кінезіологічна корекція.

Кінезіологія - це наука про розвиток головного мозку через рух .

Кінезіологія актуальна ще й тому, що на сьогодні значну увагу приділяють дітям з особливими освітніми потребами. У них обмежені можливості пізнавальної діяльності. Діти відстають у розвитку словесно-логічного мислення, не опановують аналізу і синтезу, порівняння й узагальнення. У них недостатньо розвинена ручна моторика, часто порушена координація рухів.

Ще видатний педагог Василь Олександрович Сухомлинський любив казати : «Розум дитини знаходиться на кінчиках її пальців». Він вважав, що рух пальців призводить до порушення мовленнєвих центрів головного мозку і посилення погоджень діяльності мовленнєвих зон. Розвиток інтелекту безпосередньо залежить від сформованості півкуль головного мозку та їхньої взаємодії. Зважаючи на це, дуже важливо застосовувати на практиці цю інноваційну технологію, що зробить доступною тренування «мозку» у дітей дошкільного, шкільного віку та дітей з особливими освітніми потребами.

Кінезіологія - це своєрідна «гімнастика мозку».

З її допомогою процес навчання і виконання будь-якого виду діяльності стає ефективнішим. Завдяки «гімнастиці мозку» організм координує роботу правої та лівої півкуль, розвиває взаємодію тіла й інтелекту.

Мозок людини являє собою “ співвпрацю” лівої і правої півкулі головного мозку. Кожне з них являє собою не дзеркальне відображення, а необхідне доповнення один одного.

Кінезіологічні вправи- це комплекс рухів, дозволяючих активізувати міжпівкульну взаємодію під час якої відбувається обмін інформації та синхронна робота обох півкуль. Ці вправи розвивають мислення через рух.

Права півкуля (гуманітарна, образна, творча) - відповідає за тіло, координацію рухів, просторове і кінестетичне сприйняття.

Ліва півкуля (математична, знакова, мовленнєва, логічна, аналітична) - відповідає за сприйняття слухової інформації, постановку мети і побудову програм.

Основна мета кінезіології:

Розвиток міжпівкульної взаємодії та синхронізація роботи півкуль головного мозку, що сприяє активізації розумової діяльності.

Завдання кінезіології:

- розвиток міжпівкульної взаємодії;

- синхронізація роботи півкуль;

- розвиток дрібної і загальної моторики;

- розвиток здібностей;

- розвиток пам’яті, уваги, мислення;

- розвиток мовлення.

Вправи допомагають:

- уникнути стресових ситуацій;

- поліпшити роботу мозку і всього тіла;

- вдосконалюють механізми адаптації дитячого організму до зовнішнього середовища;

- знижують захворюваність і роблять життя дитини безпечнішим завдяки таким якостям, як спритність, сила, гнучкість;

- готують дитину до школи, поступово привчають її витримувати навантаження, проявляти волю;

- здатні допомогти дитині впоратися зі стресовими ситуаціями і постояти за себе в непростому житті.

Складаючи комплекси кінезіологічної гімнастики, потрібно брати до уваги методи і прийоми, використовуючи їх як основу.

Розтягування, дихальні вправи, окорухові вправи, вправи для розвитку дрібної моторики, масаж, вправи на релаксацію (поліпшують розумову діяльність, синхронізують роботу півкуль, сприяють запам’ятовуванню, підвищують стійкість уваги, допомагають відновленню мовленнєвих функцій, полегшують процеси читання і письма). Новий навчальний матеріал сприймається більш цілісно і природно, нібито розумом і тілом, а тому краще запам’ятовується.

Як проводити вправи?

Вправи проводять у будь-які режимні моменти як динамічні паузи або ж як частину заняття для дітей дошкільного віку.

Час проведення — 3–5 хвилин, у цілому це може становити до 25–30 хвилин на день. Діти мають точно виконувати рухи і прийоми. Вправи проводять у доброзичливій обстановці стоячи або сидячи за столом.

Для поступового ускладнення вправ можна використовувати:

- прискорення темпу виконання;

- виконання із заплющеними очима;

- долучення рухів очей і мовлення до рухів рук;

- долучення дихальних вправ і методу візуалізації.

Хотілося б звернути увагу ще на кілька важливих моментів у проведенні кінезіологічних вправ:

1. Під час занять проводити такі вправи можна тільки в тому випадку, якщо йде стандартне навчання, творчу діяльність переривати кінезіологічними вправами недоцільно.

2. Якщо ж діти мають інтенсивне розумове навантаження, то комплекс вправ краще проводити перед заняттям.

3. Кінезіологічні вправи дають як негайний, так і кумулятивний, тобто накопичувальний ефект.

4. Під впливом кінезіологічних тренувань в організмі відбуваються позитивні структурні зміни. У разі більш інтенсивного навантаження - значні зміни.

Отже, кінезіологічні вправи дозволяють дітям зосередитися, скоординувати свою діяльність, позбутися стресу, долати мовленнєві вади, вчитися легше та природніше, оскільки мозок продуктивний лише тоді, коли гармонійно працюють і права, і ліва його півкулі.

Підготувала та провела асистент вихователя

Комар Наталія Петрівна

/Files/images/IMG_20210210_125118.jpg/Files/images/IMG_20210210_130420.jpg/Files/images/IMG_20210210_130414.jpg/Files/images/IMG_20210210_131239.jpg

Консультація на тему: "LEGO-технологія ― чарівні цеглинки успіху"

На сьогодні конструктори LEGO є незамінним матеріалом для занять з дітьми у закладах дошкільної освіти. LEGO-технологія цікава тим, що об’єднує в собі елементи гри та експериментування. Кожен педагог знайшов у ній щось корисне для себе. Конструктор є надійним помічником у роботі логопедів і корекційних педагогів, музичні керівники вивчають ноти за допомогою конструктора, інструктор з фізкультури використовує цеглинки як нестандартне обладнання, психолог проводить тестування та релаксаційні вправи, вихователь цікаві і пізнавальні заняття. І така популярність цілком обґрунтована. За допомого LEGO - діти розвивають не тільки дрібну моторику, а й мовну активність, вивчають математику. Ігрова форма занять сприяє розвитку пізнавального інтересу, дозволяє вберегти від зайвого дидактизму, стомлення, активізує часту зміну позицій.

Заняття з LEGO урізноманітнюють та вдосконалюють навчальний процес, роблять його цікавішим для дітей. Заняття в ігровій формі створюють неповторну атмосферу психологічного комфорту і проходять без нервового напруження, що позитивно позначається на якості засвоєння матеріалу.

Чим корисна LEGO-технологія:

· розвиває творче мислення;

· розвиває мовлення ― діти вчаться детально пояснювати свої дії, пояснювати міркування, розповідати історії, висловлювати власні думки;

· формує вміння співпрацювати, зокрема, уміння працювати в парах чи групах, ділитися матеріалами, уміння вчитися у своїх однолітків, уміння розподіляти ролі та обов’язки;

· розвиває сенсорне сприйняття, допомагає формувати уявлення про зовнішні властивості предметів: форму, величину, колір, положення у просторі;

· розвиває дрібну моторику;

· формує цілісну систему уявлень дитини про навколишній світ, збагачує життєвий досвід дитини.

З чого розпочати роботу за LEGO-технологією?

Організовуючи заняття з використанням LEGO передусім доречно пам’ятати, що вони мають приносити дитині радість, проходити в спокійній емоційно сприятливій атмосфері. Діти повинні мати можливість самостійно виконувати завдання. Не варто відповідати за дитину на питання, слід усіляко підштовхувати її до знаходження відповіді. Для цього потрібно використовувати приклади, навідні запитання, уточнення.

Велике значення в іграх з LEGO на занятті, має текст. Він повинен бути веселим, доступним для розуміння дітей, відповідним їхньому віку. Спочатку необхідно дати дітям можливість ознайомитися з деталями конструктора акцентуючи увагу на розмірі, кольорі та формі окремих цеглинок. Такий підготовчий етап навчить дітей швидко знаходити необхідну деталь за вказівкою дорослого. Після цього етапу, можна переходити до складніших індивідуальних та групових завдань. З часом завдання урізноманітнюють, ускладнюють, створюють простір для творчого пошуку.

/Files/images/01006eay-565b-406x246.jpeg

/Files/images/2507c6568c7ca67170b3b9fe0fe3756a.jpg /Files/images/images.jpg

Роль педагога

Педагог під час організації занять з LEGO підтримує і надихає дитину, за потреби допомагає. Він мотивує її бути самостійною, спонукає до дій у різні способи, зокрема показує власним прикладом, адже дитина вчиться наслідувати дорослого. Упродовж усього заняття педагог знаходиться поруч з дитиною, ставить їй запитання, цікавиться успіхами, звертає увагу на розв’язання певних задач. Так відбувається взаємодія дорослого з дитиною, створюється довірлива атмосфера, яка сприяє розв’язанню проблемних завдань, формуванню вміння слухати і чути дорослих та однолітків, розвитку мовлення, уміння висловлювати свої думки та з повагою ставитися до думок оточуючих.

Як підтримати дитину?

  • Мотивувати самостійно виконувати завдання.
  • Допомогти, якщо дитина не вірить у свої сили або звертається по допомогу. (Але пам’ятаємо, що не варто виконувати завдання за дитину!)
  • Заохочувати, надаючи корисні поради та ідеї підбадьорливим тоном.
  • Спостерігати за діями дитини, цікавитися процесом, ставити відкриті питання, щоб спонукати мовленнєву діяльність (Відкриті питання — такі, на які не можна дати односкладної відповіді«Так»чи«Ні».Наприклад:«Що ти зараз робиш? Навіщо?»,«На що схожа ця цеглинка? Як її можна використовувати?» і т. п.);
  • Давати можливість вибору, аби дитина брала активну участь у розв’язанні завдання.

Приклади застосування LEGO-технології

1. Розвиток мовлення. Тема «Овочі».

Матеріали: цеглинки LEGO різних кольорів та форми у достатній кількості, кольорові зображення овочів.

Вправа 1

Цеглинки розкладають у довільному порядку та вільному доступі перед дітьми.

Запитання та завдання дітям:

· Які овочі ви знаєте?

· Знайдіть цеглинку, схожу на огірок (помідор, …).

· Які ще овочі можуть бути такого само кольору, як червона цеглинка?

· Цеглинки яких кольорів у вас залишились? Чи існують овочі білого кольору? Які?

· Чи існують овочі блакитного кольору? А що буває блакитним?

Вправа 2Гра «Яка цеглинка зникла?»

Педагог запитує: «Що ми можемо приготувати з овочів? Я хотіла б приготувати борщ та салат, але якихось овочів бракує!» Педагог виставляє цеглинки та промовляє: червоні томати, помаранчева морква, зелений огірочок, білий часничок . Діти заплющують очі, педагог ховає одну з цеглинок, діти відгадують, якої саме цеглинки-овоча бракує.

Вправа 3

Щоб зібрати цеглинки після завершення заняття можна запропонувати дітям привезти всі овочі до овочесховища (коробки, у якій зберігається конструктор).

2. Навчання грамоти

Завдання:

1. Визнач та покажи за допомогою цеглинок кількість звуків у слові.

2. Визнач та покажи за допомогою цеглинок кількість складів у слові.

3. Візьми стільки цеглинок, скільки складів у слові.

4. Визнач та покажи за допомогою цеглинок кількість слів у реченні.

5. Якщо почуєш звук [р], то підійми червону цеглинку, а звук [л] — зелену.

6. Виклади з цеглинок літеру...

3. Вправи для розвитку орієнтування у просторі

1. Постав цеглинку на праву (ліву) руку, підніми цеглинку догори.

2. Поклади цеглинку посередині аркуша; праворуч; ліворуч; угорі; внизу аркуша. (Цю вправу можна обіграти: розташування цеглинок пов’язати із садінням городу, розташуванням зірок у небі, слідами тварин, будь-чим, що зацікавить дитину.)

3. Створи із цеглинок картину на аркуші.

4. Побудуй будиночок для тваринок.

Педагог пропонує дитині взяти базову пластину для LEGO (наприклад, 8 × 8).

Інструкція.Ліворуч по краю пластини постав два прямокутники зеленого кольору, праворуч ― два прямокутники синього кольору, позаду ― два квадрати жовтого кольору. Зверху постав таку само пластину. На першому поверсі житиме мишка. На другому поверсі — лисичка.

4. Формування фонематичного сприйняття

1. «Повтори ритм». Відстукування ритму цеглинками.

2. Вправа для дихання «Повітряні перегони». За допомогою дихання перемістити цеглинку з одного кінця столу до іншого (можна виконувати цю вправу на швидкість).

5. Фізкультхвилинки з LEGO

Руханка

Діти беруть одну цеглинку.

1. Знайди дитину з цеглинкою такого самого кольору, як у тебе, і стань поруч із нею.

2. «Сині», поміняйтеся місцями із «жовтими», а «зелені» — із «червоними».

Діти беруть кілька цеглинок.

1. Підійміть руку вгору із зеленою (червоною, …) цеглинкою!

2. Хто швидше перенесе та збере цеглинки.

Пальчикова гімнастика «Веселі цеглинки»

Ми цеглинки в руки взяли - (беруть у кожну руку по одній цеглинці)

І місцями поміняли. - (перекладають цеглинки з однієї руки в другу)

Потім міцно їх з’єднали, - (скріплюють дві цеглинки разом)

Вгору високо кидали. - (Підкидають цю цеглинку вгору і ловлять.)

Один-два, не впускай,

А швидесинько заховай! - (Ховають цеглинку у долонях або за спину.)

Що можна сказати на завершення, сучасна педагогіка з дидактичної поступово стає розвиваючою. Використання конструкторів LEGO в навчально-виховному процесі дозволяє в цілому підвищити рівень комунікативної компетентності дітей, формує уявлення дітей про навколишній світ, та їх відношення до тієї або іншої проблемної ситуації. А саме головне, сприяє навичкам активної, творчої та колективної взаємодії.

Консультацію підготувала асистент-вихователя Комар Н.П.

Кiлькiсть переглядiв: 1948

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.